Sulkapallon aloittaminen

Sulkapallo on hyvä kunto- ja terveysliikuntalaji ja sopii kaikille. Kevyet pelivälineet ja oman tasoinen pelikumppani tuo nopeasti onnistumisen iloa ja kuin huomaamatta kasvattaa kuntoa. Rasitustason säätely on täysin pelaajien itsensä määrättävissä. Kunnon ja osaamisen myötä saadaan lisää tehoa harjoitukseen.

Sulkapallopeliin kuuluvat nopeat suunnan vaihdokset, mahdolliset hypyt ja monipuolinen liikkuminen palloa tavoiteltaessa, jolloin luustoon kohdistuu iskuja monesta eri suunnasta. Pelaajan koordinaatio, tasapaino ja notkeus kehittyvät. Näillä tekijöillä on suuri merkitys osteoporoosin ennalta ehkäisynä. Perinteisten kansatautien ennalta ehkäisyyn sulkapallo on myös erinomainen liikuntamuoto.

Sulkapallon säännöt

Sulkapallon säännöt löydät täältä. Näet sieltä harrastekäyttöön tarkoitetut supistetut säännöt, joiden avulla pääsee nopeasti peliin mukaan sekä pidemään kaavan kautta tehdyt pelisäännöt.

Maila, pallo ja sisäpelikengät

Tarvittavat välineet ovat maila, pallo ja vaaleapohjaiset sisäpelikengät. Hiilikuitumaila painaa n. 85-95 g ja aloittelijan pallona muovinen on hyvä kestävyytensä vuoksi. Taitojen kehittymisen myötä voi siirtyä pelaamaan sulkaisella pallolla, joka painaa vain 5 g. Matalat sisäpelitossut takaavat turvallisen pelin. Harrastaminen on edullista: aloittelija saa käyttökelpoisen mailan n. 30 eurolla ja muovinen pallo kestää useita pelejä. Pelivaatetukseksi käy esim. shortsit tai verkkarit ja t-paita.

Lue lisää varusteiden valinnasta.

Seuroja ja halleja Suomessa

Sulkapalloliiton noin 120 jäsenseuraa tarjoavat mahdollisuuden päästä mukaan seuratoimintaan, jolloin sinulla on mahdollisuus saada ohjausta, edullisempia pelitunteja ja tietoa välineistä ja tietysti löytää myös uusia pelikavereita. Seurat järjestävät kursseja ja kivoja tapahtumia, joten seuraan kannattaa liittyä. Noin sata sulkapallohallia tarjoaa pelitilaa ympäri maata.