Jenny Nyström – Olen aina ihaillut miehiä, jotka osaavat pelata sekanelinpeliä oikein

Suomen joukkue sekajoukkueiden EM-kisassa koostuu 13 pelaajasta. Yksi heistä on tänään syntymäpäiväänsä viettävä, 12-kertainen Suomen mestari ja arvokisakonkari Jenny Nyström.

Monettako kertaa edustat Suomea arvokisoissa?
-En muista tarkkaa lukua, olen junioreissa ja aikuisissa yhteenlaskettuna edustanut noin 20 kertaa.

Miltä tuntuu päästä pelaamaan kotikisassa Euroopan kovimpia pelaajia vastaan?
-Onhan se totta kai huippua joka kerta, kun saa edustaa Suomea, mutta kurjaa  on se, kun ei saa tehdä sitä yleisön edessä, kun kerrankin pelataan arvokisa Suomessa.

Jos saisit päättää yhden parin, jota vastaan pääsisit pelaamaan, keitä he olisi?
-Mark Lamsfussia ja Isabel Herttrichiä (Saksa) vastaan, koska ollaan Markin kanssa samassa joukkueessa Saksassa.

Millaisia urheilijoita ihailit lapsena ja oliko sinulla omaa idolia? 
-Olen aina ihaillut miehiä, jotka osaavat pelata sekanelinpeliä oikein, esimerkkeinä vaikka Tuomas Karhula, Chris Addcock, Nathan Robertson. On todella haastavaa pelata oikein ja ”suojella” naispelaajaa, ja samalla rakentaa peliä niin, että nainen pääsee tappamaan pallon. Vaatii taktista osaamista pelata fyysisesti heikomman kanssa.

Kerro mielenpainunein sulkapallomuistosi?
-Kun voitettiin Mathildan kanssa U19 SM-kulta nelinpelissä 11- ja 12-vuotiaina. Emme olleet aluksi pääsemässä edes kisaan mukaan, koska oltiin niin nuoria, mutta lopuksi päästiin ja voitettiin sitten koko kisa.

Mikä on ollut sulkapallourasi paras saavutus tai tärkein hetki tähän mennessä?
-Yhtä hetkeä on todella vaikea sanoa. Se, että Antonin ja mun maailman ranking oli parhaimmillaan 43 on hieno saavutus. Mutta myös se, kun voitettiin Antonin kanssa ensimmäinen SM-kulta ja isäkin kyynelehti.

Miten valmistaudut peliin? 
-Rutiinit, eivät ole aivan samat joka kerta, koska aina ei samoja asioita pysty paikan päällä tekemään. Joskus on todella vähän tilaa esimerkiksi juosta, ja jos sillon tulisi stressi, että omaa ruutinia ei voi suorittaa, niin eihän pelistä tulisi yhtään mitään. Mutta perusasiat on (jos on puitteet kohdillaan) alkulämmittely eri juoksuilla, hypyillä, dynaamisilla venyttelyillä ja lopuksi nopeita askelia. Suurin osa liikkeistä on joka kerta samoja. Ainakin hetken olisi aina hyvä päästä myös pallottelemaan, mutta sekään ei aina ole ollut mahdollista. Olen usein myös kuunnellut musiikkia, jotain svengaavaa ja iloista.

Mikä on lempiharjoituksesi?
-Näitäkin on vaikka mitä, mutta esimerkiksi 2 vs 3 hyökkäys ja puolustus on yksi lemppareista. Myös erityyliset 2 vs 2 harjoitukset ovat hyviä!

Mitkä ovat vahvuutesi kentällä?
-Taktinen pelaaminen, varmat lyönnit ja se, että en hermostu pienestä.

Mikä mielestäsi on treenaamisessa parasta?
-Treenaamisesta tulee hyvä olo ja on mukava huomata, kun kehittyy. Pakko myös todeta, että sillon levottomat jalat pysyy kurissa.

Nimeä valmentaja, joka on vaikuttanut kasvuusi urheilijana kaikkein eniten. 
-Fyysinen harjoittelu Mikaela Ingbergin valmennuksessa kasvatti minua urheilijana todella paljon. Määrät ja harjoitukset olivat aluksi haastavia, mutta pikkuhiljaa totuin niihin.

Montako kertaa viikossa treenaat ja miten syöt?
-Opiskelen fysioterapeutiksi. Opiskelujen ja töiden lomassa ehdin harjoitella vähemmän, kuin aikaisemmin, nykyään vain 5–7 kertaa viikossa. Syön neljä kertaa päivässä: aamupalan, lounaan, välipalan ja illallisen. Ruokailut ovat pääsääntöisesti terveellisiä ja puhdasta ruokaa, mutta kerran viikossa syön jotain epäterveellisempää ruokaa, kuten hampparia tai pizzaa.

Onko sinulla mitään paheita?
-Ai että onko? No on! Herkut. Perjantai ilman perjantaipullaa tai viikonloppu ilman irtokarkkipussia on harvinaista.

Minkälaista fysiikkatreeniä sulkapalloharrastajan kannattaa erityisesti tehdä lajin lisäksi?
-Yleisurheilijatyyppistä treeniä, jossa tehdään paljon räjähtäviä suorituksia. Koen, että hyvin monella pelaajalla ei ole suurta eroa räjähtävän ja ”normaalin” liikkumisen välillä.

Mikä on sun oma kestosuosikki treeniliike?
-Sumokyykky kädet ylhäällä + jalkojen suoristuksella. Saa liikkuvuutta koko kroppaan!

Kerro muutama vinkki treenimotivaation säilyttämiseen.
Treenaamisen pitää olla hauskaa
Hauskat treenikaverit
Tee juuri sitä mikä tuntuu hyvältä, äläkä aina seuraa ohjelmaa pakonomaisesti, ihan sama onko se 15min kotitreeni, 2h sulkapalloa tai lähde vaikka hiihtämään, jos siltä tuntuu.

Hyvinvointi koostuu monesta eri osa-alueesta, mitkä ovat sinulle kolme tärkeintä?
-Perhe, uni, hyvä ruoka ja pakollinen neljäs on treenaaminen. En voi hyvin, jos joku näistä neljästä puuttuu.

Mitkä kolme vinkkiä antaisit nuorille sulkapalloilijoille hyvinvointiin liittyen?
Huolla kehoa, koska sinulla on niitä vain yksi
Tee asioita, joista nautit
Sano useammin ei

Nimeä kaksi harrastustasi tai intohimoasi urheilun ulkopuolella.
-Sarjojen katselu ja metsässä liikkuminen, varsinkin syksyllä sienestys.

Kuvaile itseäsi kolmella sanalla?
-Positiivinen, itsepäinen, sisukas

Nimeä yksi henkilö tai taho jota seuraat somessa ja kerro miksi.
-Maria Huntington. Hänen positiiviset, mutta usein myös aidot postaukset ovat kiinnostavia ja antavat hyvän mielen.

Loppukevennyksenä tulee 5 random kysymystä ala-asteikäisiltä lapsilta.

Mikä on hauskin wifi verkon nimi, jonka olet koskaan nähnyt?
-Telakan apinat

Kerro joku vitsi.
-Miksi Röllipeikon vene upposi?
Koska siitä puuttui tilipitappi

Jos voisit suurentaa minkä tahansa eläimen norsun kokoiseksi, minkä valitsisit ja miksi?
-Lohen, koska sillon siitä saisi paljon ruokaa.

Selitä yhdellä lauseella mikä netti on.
-Lähes joka paikkaan ulottuva hämähäkinseitti, jota pitkin informaatio kulkee.

Mikä on surkein synttärilahja, jonka olet koskaan saanut?
-Olen aktiivisesti unohtanut sen.

Sekajoukkueiden EM-kisat Vantaan Energia Areenalla 16.-20.2.2021. 
Yhteistyössä