Sulkissäpinä

Sulkissäpinä on yhden tunnin mittainen sulkapallon lajikokeilu, joka voidaan toteuttaa esimerkiksi yhdelle koululuokalle kerrallaan. Tunti sisältää monipuolisia lajitaitoja kehittäviä harjoitteita lähtien itsenäisesti tehtävistä harjoitteista pelaamiseen. Sulkapallon alkeet tulevat kaikille tutuiksi vauhdikkaiden ja hauskojen harjoitteiden kautta.

Esimerkkitunnin kuvaus

Aloitus
– Vetäjän nopea esittely
– Nopea tarkastus lasten varustukseen (sisätossut tai paljaat jalat, housujen lahkeet kääritään, etteivät jää kantapään alle)
– Sovitaan turvallisuus
– kukaan ei lyö tahallaan tai vahingossa toista mailalla
– Alkulämmittely ja kyynärpäätilan varmistus (tiputanssin avulla)
– Maila ja pallo lasketaan lattialle, kun opetetaan keskittymistä vaativaa asiaa

Mailaote

– 1-2 luokkalaiset nostavat kirjoituskäden ylös, se on ns. mailakäsi
– Ohjaaja näyttää ja kertoo samalla suullisesti miten oikea ote tehdään
– ”Hyvää päivää” –ote muistisääntönä
– Lapset ottavat nyt mailan lattialta ja kokeilevat itse (ei saa huiskia kaveria)
– Mailat takaisin lattialle
– Otteen tiukkuus
– Nostetaan mailakäsi ylös
– Laitetaan peukalo ”testimailaksi”
– puristetaan loput sormet niin kovaa nyrkkiin kuin saadaan. Liikutetaan ”testimailaa” rotaatiolla.
– sama kuin yllä, mutta rennoilla lihaksilla

Käydään läpi ensimmäinen mailan ja pallon hallintaharjoite

– Annetaan harjoitella rauhassa itsekseen, tarkkaillaan turvavälien pysyvyyttä (omat tontit), vaihdetaan tarvittaessa helpompiin välineisiin (lyhyempi maila tai ilmapallo)
– Pallon pomputtelua paremmalla kädellä (1-2 luokat kämmen kattoon päin, 3-6 luokat kokeillaan kämmen-rystylyöntejä vuorotellen)
– pomputtelua huonommalla kädellä
– kolmiosainen lyöntisarja

a) edessä (käsi ja maila tippuu jalan viereen)
b) selän takaa (maila tippuu alas)
c) takaa jalkojen välistä lyöden
d( edellinen harjoite huonommalla kädellä
e) kolmiosainen lyöntisarja (kämmen-rysty-mailan poka)

Harjoitteita 1-4 luokkalaisille

– Harjoittelija lattialla (istuen, vatsallaan, selällään maaten), pallo ei karkaile
– Askelluksia (kaikille ikäryhmille)
– Paikallaan juoksu + pomputtelu
– Perinteisen hiihdon mallilla + pomputtelu
– Kumparemäki +pomputtelu
– Luistelutyyli +pomputtelu

Välilämmittely

– Joka pompun välillä kosketetaan vapaalla kädellä lattiaa
– Mahdollisesti 3 minuutin henkilökohtaisten maailmanennätysten tekoa pomputtelussa (positiivinen palaute)

Pariharjoitteita 1-2 luokkalaisille

Mailat pois, pallot jäävät, heitetään pallo parille (käsi lähtee pään takaa, oikea heittoliike tavoitteena)

– 1 piste jokaisesta kopista
– 10 pistettä otsalla kuoletuksesta ja kopista
– 100 pistettä otsa+ jalalla potku palloon+ koppi

Harjoitteita 3-6 luokkalaisille

– Tunnelipallo
– variaatioita: yhdellä pallolla, kahdella pallolla, vasemmalla kädellä, paikallaan juoksulla, hiihdolla, luistelulla, kumparelaskulla, vapaalla kädellä lyöntien välissä lattiaan koskien
– Mahdollisesti 3 minuutin pariennätystä tehden.

 

Katso täältä lähimmän, paikallisen seuran yhteystiedot ja kysy, voivatko he järjestää lajitutustumisen sulkapallon maailmaan koulullenne/päiväkodille.
Sulkapalloseurojen yhteystiedot